Sunday, September 23, 2007

3-Bad az parvaz







Chan daghighe baad az parvaz hame khabide budan, man aslan khabam nemiyumad, ba inke khaste budam va in chand rooze akhar aslan khab nadashtam amma dust dashtam hanuz bebinam ke chi pish miad. Taghriban hame be khab rafte budan. Nemidunam chan daghighe baad bud ke ehsas kardam chon hava kharabe havapeyma badjuri tekun mikhore, chan nafar ham az khab bidar shodan o az ghiyafashun malum bud kam negaran nistan. Khoshbakhtane baad az moddati unam ghat shod o oza be hale aaddi bargasht. Masiri ke havapeyma miraft ba masire parvazhaye dakheyli kheyli motefavet bud. Dar haghighat parvaze tehran-tabriz. Havapeyma haminjuri az rooye shahrha mgozasht o be rahesh edame midad, man tasmim gereftam bekhabam, kheyli saram dard mikard va khabam be ham rikhte bud. Kenar dastam ye pesare neshaste bud ke too budapest dars mikhund, migoft man hamaye havapeymayi ha ro savar shodm amma barkhord hich kodum az mehmandar hashun be iranair nemirese, shayad dorost migoft amma man be andazeye un emtehan karade budam va nemidunestam aya rast mige ya na.

Hanuz cheshmam garm nashode bud ke cheragh ha ro roshan kardan va masalan pazirayi shooroo shod. Mehmandar ha migoftan fish or chiken, man ke mahi khor nistam, goftam chiken, ye ghazayi dadan ke age ye zane irani injuri bepaze hamun ruze avval talaghesh midan, albatte hame ba valae khassi mikhordan amma man rang o rooye ghaza va mazzash baram kheyli mohemme. Baghiyeye chizash o ham rikhtim tu shekamemun o posht bandesh chayi ro zadim o saay kardim ke bekhabim. Jam ziad rahat nabud, chon ham tahe havapeyma oftade budam va ham inke haminjurish hamishe paham deraz hastan o be sandaliye joloyi gir mikonan. Nemidunam yek saati khabidam ya na ke didam hava roshan shode va darim miresim, man baghel panjare budam. daeman mididam ke havapeyma ha az baghalemun rad mishan. Ta hala nadide budam. Jaleb bud baram.

Havapeyma dasht az balaye moscow rad mishod va etrefash o kam mikard. Vaghean khuneha ziba budan o kolle rikhte shahr kheyli jaleb o ziba be nazar miresid, kheyli dus dashtam ke beram o too khiabunash ye charkhi bezanam o bebinam ke che juri hast, amma midunestam ke nemitunam az furudgah beram birun. Kholase havapeyma too furudgah neshast o ma piade shodim. Hava sard bud, man ye kule poshti ba khodam avorde budam ke toosh lebas egarm gozashte budam. Kapshene varzeshim o pushidam zud ta inke sarma nakhordam, amma dar beyne rah ke budim, karmand ha dashtan dune dune miyumadan sare kar, kheyli baram jaleb bud ke zanhashun ba jurabe boland va minijoup hamunjuri ke khadamashun pushide bud miyumadan, akhe kheyli sard bud amma una engar mohem nabud barashun. Be nazar nemiyumad ke ejbari bashe, chon baazihashun shalbar pushide budan.

Raftim tu furudgah o pasportemun o check kardan o raftim toosh. Avvalesh jaleb be nazar miyumad, amma aslan nemidunestimkoja baad raft. Information desk ham nadasht ke komaki azash begirim. Ba chan nafar az bache haye daneshjuye irani dus shodim hamunja, una ham engar majbur shode budan ba in parvaz bian. Baham charkhi zadim o az furush gah hayi ke bud didan kardim, vaght ara talaf kardan ta delet bekhad dashtim. Yek saati ke dor zadim dige tekrari shod va umadim khordim be hamun aghayi ke 2 ta pesar bache bahash budan, kami bahash sohbat kardim o garm gereftim, khodesh o khanevadash tu romani zendegi mikard, vazesh khub be nazar miresid va az tajrobe hash migoft. Kolli az vaze furudgah o parvaz shaki bud, kholase neshastim ru sandali, chan moddat ke gozasht va furudgah shulugh tar shod dige sandali ham pyada nemishod, manam az tarsam dige jam o khali nakardam.

Ba ham budim ta inke yek saati gozasht. Ye khanumi baghal daste man neshaste bud ke be nazar miresid rus bashe, un var ham yeki dige neshaste bud, ruberum ham ye khanume dige neshaste bud ke unam rus be nazar miresid. Ye pesari ba in aghaye moghim e romani bud ke ba unam gap mizadim, unam romani bud va kar mikard. Ye chips dar avord o baz kard ta baham bokhorim, baadesh be zani ke baghal daste man neshaste bud taarof kard, unam chooroo kard ver zadan ke chera chips mikhorid zarar dare va …. Khastam begam baba gel begir hala nemikhori be jahannam dige nasihat nakon ke goftam bikhial, shooroo konam kal kal konam tamum shodani nis, kholase ma be baghiye ham taarof kardim amma una ham nakhordan, mahaminjuri mikhordim o in zane hanuz dasht harf mizad. Baad az moddati did ke ma tavajjoh nemikonim shooroo kard ba zane baghal dastish harf zadan, kami dar morede ketabi ke mikhund harf zad o kami dar morede shoghlesh o khodesh o ina. Zane baghal dastish ham ahle amrica bud, in khodesh ham ahle letoni bud amma rus bud dar haghighat. Pesare ruberuyim migoft in chi mige, manam behesh tozih dadam, goft ke javabesh o bede va begoo ke ….. goftam baba bikhial man age bekham alan shooroo konam in vel kone ma nis, kholase bikar ke budim goftim bezar saremun garm beshe, manam ghatiye bahse ina shodam o shooroo kardam be soalate khafane falsafi, ye kam ke gir dadam zane va mund, mikhast ye seri hajviyyat be man dikte kone amma be andazeye man tajrobe too kilid kardane adam ha nadasht, zane amricayi goft ahle kojayi, goftam iran, goft man irani shagerd dashtam amma una javun budan. Goft az inke ba man ham sohbat shode kheyli khosh hale, goft ke barash jaleb bude ke kesi az iran o mibine ke hamchin afkari dare va sohbat haye inchenini mikone, amricayiye kheyli khanume khubi bud, chon chandin bar didam ke komak mikone be baghiye va aslan adame maghrur ya efadeyi nis.

Nemidunam az koja shans avordam ke vaghte parvaz e in zane letoniyayi fara resid o ma ro tark kard. Zane amricayi hamash az oza e in furud gah minalid. Hagh ham dasht. Akhe man ye sar raftam dobare charkh zadam, didam hameye mellat roo pelle ha va ru zamin palas shodan, yaani hatta be andazeye kafi sandali ham nabud.

9 saat ra ba sakhti tamam gozarundim va rahi shodim ke berim savare havapeyma beshim. Too furudgahe moscow kafsha ro ham dar miyavordan ta bazresi beshan, yaani kafsh ha ro ham az zire dastgahe rad mikardan, eyne sak ha. Havapeymash boeing 767 bud, ina ro ghablan too internet check karde budam. Ye marde rusi dune dune passport ha ro check mikard va migoft dafeye avvalete miri canada? Har ki daneshju bud va dafaye avvalesh bud passportesh o gereftan, goftan negaran nabashin. Kholase raftim ta savare havapeyma beshim, az hamun ebtedaye dar khosh amad guyi shooroo shod va kolli ma ro ezzat tepun mikardan. Yaani inke barkhordeshun zamin ta asemun ba parvaze avvali fargh mikard. Nemidunam ellatesh chi bud, amma baeed be nazar miad ke be khatere raftare khode khadamashun bashe, jaye taassof dare.

Ye chizi dar morede furudgahe moscow kheyli nazaram o jalb kard. Har 5 min yekbar ye parvaze khareji dashtan, yaani age parvaz haye dakhelishun o ham ezafe mikardi har deghighe havapeyma bud ke be zamin mineshast o bar mikhast.

Dakhele havapeyma kheyli dorost o hesabi tar az ghabliye bud, 3 ta radif bud, 2-3-2, man oftadam kenare rahro, yaani sandaliye baghalie radif 3 tayi, ye marde mosenne canadian ham oftad baghal dastemun. Kholase headphone ha ro dadan o patu va balesh ham ke bud va parvaz kardim, canadayiye aslan khungarm be nazar nemiresid, manam kheyli khaste budam va dus dashtam bekhabam. Yadam rat begam ke tehran-moscow daghighan 3:30 tool keshid.

No comments: